P R O T O K Ó Ł Nr XVI/2004
z posiedzenia XVI Zwyczajnej Sesji Rady Gminy w Płośnicy odbytej w dniu 28 grudnia 2004 roku w lokalu Urzędu Gminy w Płośnicy pod przewodnictwem Pani Elżbiety Szymańskiej – Przewodniczącej Rady Gminy. Posiedzenie rozpoczęło się o godz. 1005, a zakończyło się o godz. 1250. Stan osobowy Rady Gminy w Płośnicy - 15 osób . Obecnych na posiedzeniu w/g załączonej listy obecności - 14 Radnych. – Załącznik Nr 1 . Radny Zajdziński Tadeusz nieobecność swą usprawiedliwił. Poza gronem Rady Gminy , udział w posiedzeniu wzięli : 1. Pan M.Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy Płośnica 2. Pani Teresa Jędraszek - Skarbnik Gminy 3. Pani Katarzyna Zakrzewska – Sekretarz Gminy 5. Pan Kazimierz Podlasin – Z-ca Wójta Gminy Płośnica 6. Pani Anna Lipińska - Inspektor ds. obsługi Rady Gminy 7. Sołtysi poszczególnych wsi w/g załączonej listy obecności - 12 osób – Załącznik Nr 2 8. Pan Tadeusz Spychała - Delegat do Izb Rolniczych Lista zaproszonych gości stanowi Załącznik Nr 3 . Przebieg posiedzenia : ===================== Pani Elżbieta Szymańska – Przewodniczący Rady Gminy otwierając obrady XVI Zwyczajnej Sesji Rady Gminy powitała wszystkich zebranych , stwierdziła , że na sali narad obecnych jest 15 Radnych , co stanowi guorum Rady władne do podejmowania prawomocnych uchwał , po czym odczytała proponowany porządek obrad : 1. Otwarcie posiedzenia . 2. Przyjęcie porządku obrad . 3. Przyjęcie protokołu z posiedzenia XV Zwyczajnej Sesji Rady Gminy. 4. Sprawozdanie Wójta Gminy z działalności w okresie między sesjami. 5. I n t e r p e l a c j e. - 2 - 6. Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w Budżecie Gminy Płośnica na 2004 rok. 7. Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie remontem , utrzymaniem i ochroną dróg. 8. Rozpatrzenie i podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Płośnica. 9. Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną Płośnica w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Płośnica. 10. Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje . 11. Wolne wnioski i zapytania. 12. Zamknięcie obrad. Radni jednogłośnie przyjęli zaproponowany porządek obrad i przystąpili do omawiania poszczególnych jego punktów. Ad. pkt 3. ========= Protokół Nr XV/2004 z posiedzenia Zwyczajnej Sesji Rady Gminy w Płośnicy odbytej w dniu 27 listopada 2004 roku został wyłożony na sali narad na godzinę przed rozpoczęciem niniejszych obrad w celu umożliwienia wszystkim Radnym dokładnego zapoznania się z jego treścią. Uwag ani zastrzeżeń do treści protokołu Radni nie zgłosili – przyjmując go jednogłośnie w takim brzmieniu, w jakim został sporządzony. Ad. pkt 4. ======== Pan M. Michał Niedźwiecki – Wójt Gminy Cyt. ......” Pani Przewodnicząca! Wysoka Rado ! Dziś będzie bardzo króciutko, gdyż mało czasu minęło od ostatniej sesji: - oddano do użytku kanalizację w Płośnicy - 3 - - pracowano nad budżetem Gminy na 2005 rok Odnośnie kanalizacji - wykonano 28 pzryłączy więcej , jak zapisano w umowie Kanalizacja została przekazana do eksploatacji. Trwa ostateczne rozliczanie robót. Szacujemy, że ostateczny koszt wzrośnie o około 70 tyś zł D z i ę k u j ę " Ad. pkt 5. ========== I n t e r p e l a c j e : W związku z tym , że nikt z Radnych nie zajął głosu - Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przejście do kolejnego punktu porządku obrad. Ad. pkt 6. ========= Pani Elżbieta Szymańska – Przewodniczący Rady Gminy przed przystąpieniem do realizacji kolejnych punktów porządku obrad , nadmieniła , że Radni projekty uchwał otrzymali wcześniej wraz z zaproszeniami i mieli możliwość dokładnego zapoznania się z ich treścią . Ponadto projekty te były przygotowywane i szczegółowo omawiania na posiedzeniach poszczególnych komisji przez Radnych przed obradami niniejszej sesji . Z uwagi na to, że projekt uchwały w sprawie zmian w Budżecie Gminy Płośnica na 2004 rok był omawiany i przedstawiany tylko na posiedzeniu jednej z komisji tj, Komisji Budżetu i Finansów – Rada Gminy poprosiła o przedstawienie i uzasadnienie potrzeby naniesienia zmian do Budżetu Gminy . Pani Teresa Jędraszek – Skarbnik Gminy przedstawiła i uzasadniła potrzebę naniesienia zmian w Budżecie Gminy Płośnica na 2003 rok oraz poinformowała Radnych ........ Cyt. : " Szanowni Radni! Projekt uchwały, który otrzymaliście ulegnie zmianie , gdyż po wysłaniu materiałów na sesję otrzymałam pismo z Ministerstwa Kultury , że dostaniemy środki w wysokości 2.908 zł. dla biblioteki jako dotacja z przeznaczeniem na zakup książek. Otrzymaliśmy również środki . W związku z tym musimy je wprowadzić do budżetu , gdyż w przeciwnym wypadku nie moglibyśmy ich wydatkować . Z uwagi na to , zmieni się w projekcie uchwały zapis," dokonać zwiększenia w budżecie o kwotę 23.492 zł. po stronie dochodów i wydatków" - wówczas dochody po tych zmianach będą wynosiły 9.774.462 zł. a wydatki 9.677.688 zł.. Dziękuję bardzo" Żadnych uwag ani zastrzeżeń do proponowanych zmian w budżecie gminy – Rada nie zgłosiła . Pan Stanisław Orłowski – jako Przewodniczący przedstawił pozytywną opinię Komisji Budżetu i Finansów działającej prze Radzie Gminy na temat przedstawionych propozycji zmian do Budżetu Gminy w Płośnicy na 2004 rok. - 4 - Pani Elżbieta Szymańska - Przewodniczący Rady Gminy głośno odczytała przygotowany projekt uchwały w ww. sprawie i Radni przystąpili do głosowania w celu podjęcia uchwały. Za podjęciem ww. uchwały Rada Gminy głosowała jednomyślnie. Nadmieniam, że głosowanie nastąpiło w obecności 14 Radnych biorących udział w posiedzeniu.. Podjęta uchwała otrzymała nr XVI/42/2004 i wraz z projektem uchwały stanowi Załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu. Ad. pkt 7. Pani Elżbieta Szymańska – Przewodniczący Rady Gminy w Płośnicy głośno odczytała przygotowany projekt uchwały w w/w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie 1 m2 pasa drogowego dróg gminnych na cele niezwiązane z budową , przebudową , remontem, utrzymaniem i ochroną dróg , po czym poprosiła Radnych o przystąpienie do głosowania w celu podjęcia uchwały: Rada Gminy jednogłośnie opowiedziała się za podjęciem ww. uchwały wg. przedstawionego projektu , nie wnosząc żadnych uwag ani zastrzeżeń. Nadmieniam, że głosowanie odbyło się w obecności 14 Radnych biorących udział w posiedzeniu . Podjęta uchwała otrzymała Nr XVI/43/2004 i wraz z projektem uchwały stanowi Załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu. Ad. pkt 8. ========= Przystępując do kolejnego punktu porządku obrad -Przewodnicząca Rady Gminy przedstawiła treść skargi wniesionej przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na uchwałę XIV/26/04 Rady Gminy w Płośnicy w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Płośnica, po czym uzasadniła potrzebę podjęcia uchwały zmieniającej tę uchwałę. Głośno odczytała treść przygotowanego projektu uchwały w tej sprawie i poprosiła Radnych o głosowanie: Rada Gminy jednogłośnie opowiedziała się za podjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Płośnica. Nadmieniam, że w głosowaniu brali udział wszyscy Radni obecni na posiedzeniu . Podjęta uchwała otrzymała Nr XVI/44/2004 i wraz ze swym projektem stanowi Załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu. - 5 - Ad. pkt 9. Pani Elżbieta Szymańska – Przewodnicząca Rady Gminy wyjaśniła , że w związku z podjętą uchwałą zmieniającą uchwałę w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w gminie - należałoby zwrócić się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z prośbą o umorzenie postępowania w sprawie skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego podejmując uchwałę w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na uchwałę Nr XIV/26/04 Rady Gminy w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w Gminie Płośnica. Po odczytaniu przygotowanego projektu uchwały w/w sprawie przez Pana Stanisław Dudka - Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Radni przystąpili do głosowania. Uchwała została podjęta jednogłośnie, otrzymała kolejny Nr XVI/45/2004 i wraz z jej projektem stanowi Załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu. Nadmieniam, że głosowanie nastąpiło w obecności wszystkich Radnych biorących udział w posiedzeniu. Ad. pkt 10. Z uwagi na to , że w punkcie 5 nikt z Radnych nie zajął głosu i nie zgłosił żadnej interpelacji - Rada Gminy przystąpiła do kolejnego punktu porządku obrad. Ad. pkt 11. ========== Wolne wnioski i zapytania: Pan Konrad Sobiech - Radny wsi Niechłonin......Cyt. " Krążą tu i ówdzie plotki , że Pan Dyrektor ZSR Gródki wymówił możliwość zjedzenia zupy przez uczniów Gimnazjum Publicznego. Proszę Pana Wójta o wyjaśnienie, czy to prawda i jak Wójt widzi w przyszłości dożywianie w tym Gimnazjum?" Pan Stanisław Dudek - Radny wsi Przełęk ........Cyt. " Proszę Państwa! Szanowna Rado! Panie Wójcie! Na początku obrad Pan mówił, że już płyną ścieki w kanalizacji w Płośnicy. Chciałbym wiedzieć ,czy już jest zakończona? Czy jest już odbiór od tej strony , że tak powiem "europejskiej". Jak to wygląda tzn. mam na uwadze zwrot tych pieniędzy ". Pan Tadeusz Spychała - Delegat do Izb Rolniczych poinformował , że w dniu 3 stycznia 2005 roku w Urzędzie Gminy odbędzie się spotkanie przedstawicieli Starostwa Powiatowego w Działdowie oraz Agencji Rolnej Skarbu Państwa z rolnikami naszej gminy w prawie uzyskania opinii rolników na temat wykupu działek rolnych po byłym Gospodarstwie Pomocniczym ZSR Gródki . Chętni na zakup tych działek rolnicy będą mieli możliwość wniesienia do Agencji wniosku w tej sprawie. Po czym poprosił Sołtysów i Radnych o rozpropagowanie tej informacji. - 6 - W odpowiedzi na zgłoszone pytania - Pan M.Michał Niedźwiecki - Wójt Gminy wyjaśnił , iż: Cyt. "Może zacznę od tej sprawy ostatniej. Agencja ma prawo pierwokupu działek z Gospodarstwa Pomocniczego w Gródkach pod warunkiem że są chętni rolnicy na powiększenie już istniejących gospodarstw rolnych do 300 ha. Odnośnie Gimnazjum Publicznego w Gródkach - sprawa dożywiania- mam informacje od Pani Dyrektor Gimnazjum, że Dyrekcja ZSR w Gródkach wypowiada umowę z dniem 1 stycznia na dożywianie, (nasza młodzież korzystała z obiadów, tzn. z zup w granicach 100 porcji dziennie). Około 80 zup było wydawanych na zasadach dożywiania finansowanych przez nasz Ośrodek Pomocy Społecznej a 20 porcji wykupywali indywidualnie rodzice. Próbowałem już rozmawiać ze Starostą Powiatu Działdowskiego w tej sprawie, myślę, że wkrótce dogadamy się w tej kwestii. Chcemy wrócić do wykupywania obiadów w stołówce. Jeśli nie uda nam się z powrotem wejść do stołówki, to będziemy musieli wspólnie z Panią Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej znaleźć inny system dożywiania . Nie bardzo rozumiem na jakiej podstawie twierdzi Pan Dyrektor ZSzR, że mu się to nie opłaca , bo my płacimy pełną stawkę za posiłek. Odnośnie pytania Radnego wsi Przełęk wyjaśniam, że jeszcze takiego odbioru , że tak powtórzę "europejskiego" jeszcze nie mamy . Do dnia 10 stycznia 2005r. musimy złożyć wszystkie dokumenty do Agencji, Jestem przekonany, że do tego terminu zdążymy zkompletować całą niezbędną dokumentację". Pan Stanisław Orłowski - Radny wsi Gródki zapytał , czy już otrzymaliśmy kredyt pomostowy na sfinalizowanie kanalizacji i czy już jest wyłoniony Bank? Wójt Gminy odpowiedział , że jest w trakcie załatwiania kredytu pomostowego. Ad. pkt 12. ========= Ze względu na wyczerpany porządek obrad Pani Przewodnicząca Rady Gminy podziękowała wszystkim za udział i na tym zamknęła XVI obrady Rady Gminy w Płośnicy. Protokołowała : Przewodniczący Rady Gminy Anna Lipińska Elżbieta Szymańska
1m2 pasa drogowego dróg gminnych na cele niezwiązane z budową, przebudową,
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na uchwałę Nr XIV/26/04 Rady Gminy